جعبهدنده را اصطلاحا Gearbox هم میگویند (5)

مقایسه پژو 207 اتوماتیک با تارا اتوماتیک - گجت نیوز همانطور که خودتان میدانید، بخش آگهیهای دیوار هم بهترین مکان برای گرفتن قیمت و خرید امویام X22 است. در بخش مشخصات فنی، کم و بیش با خصلتهای فیدلیتی پرایم آشنا شدیم اما تست عملی چیز دیگری است و اینجا متوجه میشویم در واقعیت با چه جور خودرویی سر و کار داریم. بااینحال، در همین بازار هم میتوان مدلهای نسبتاً مناسبی پیدا و ازاینرو، در ادامه قصد داریم با بهترین خودروهای دنده اتوماتیک ایران آشنا شویم. گیربکسهای خودکار معمولی در دسته دنده میان کنسولی خود تنها چهار حالت حرکت، خلاص، عقب و پارک را در اختیار راننده میگذاشتند، اما این گیربکسها که اهرم تعویض دنده آنها به صورت شیفترهای مخصوص در پشت غربیلک فرمان تعبیه میشود امکان کنترل سرعت دندهها را با کم و زیاد کردن آنها به راننده میدهند. دنا از همان ابتدا با آپشنهای قابل قبولی به بازار عرضه شد که حداقل در زمان خود و در میان رده خودروهای اقتصادی کافی به نظر میرسید؛ اما در نمونه پلاس، جدا از تغییرات ظاهری، چندین آپشن جذاب نظیر ایربگهای جانبی، سانروف برقی و چراغ ولکام و.. قیمت مدل ۱۴۰۱ دنا پلاس در بازار آزاد در زمان نگارش مطلب حدود ۵۰۰ میلیون تومان چطور از سرقت خودرو جلوگیری کنیم؟ – آکادمی مالی مسعود اعلام شده است. ​​!


خودرو دنا پلاس

دادههای دیوار نشان میدهد که پژو ۲۰۷ اتوماتیک صفر هماکنون در بازار خودرو کشوری قیمتی در حدود ۵۵۱ میلیون تومان دارد. محصولات شرکت چری توسط مدیران خودرو به ایران معرفی و عرضه میشد. امویام یک خودروی چینی ساخت شرکت چری است که توسط مدیران خودرو روانه بازار شده است. تزیینات بومرنگی شکل قاب مهشکن در سپر جلو نیز به هر چه زیباتر شدن نمای چهره این خودرو کمک شایانی کرده است. از آنجایی که هر موتور میتواند به میزان محدودی دور بگیرد وجود گیربکس این تضمین را فراهم میکند که راننده بتواند بدون بالا بردن بیش از حد دور موتور نیروی تولیدی آن را کنترل و سرعت وسایل نقلیه را افزایش دهد. در نتیجه در صورت بالا بودن دور موتور به دلیل فعال بودن سیستم ساسات در مناطق یا فصول سرد (یا بروز مشکل در مدار دور درجا پیشرانه)، بهتر است پیش از ورود به دنده از پایین آمدن دور موتور اطمینان حاصل کنید.


برای مثال، افزودنیهایی برای جاریشدن بهتر در مجاری موتور، ضدخورندگی، چسبندگی بهتر در حین روانکاری، کاهش میزان تبخیر روغن، افزایش عمر روغن و… بهتر است اصولا پیش از استارت زدن پای خود را روی ترمز نگه دارید. حالا اگر پای خود را از روی ترمز بردارید ماشین راه میوفتد. برای قطع و وصل نیرو از دو محور چرخدندههای فرد و زوج استفاده شده است که چرخ دندههای زوج روی یک محور مستقل با یک کلاچ مجزا و چرخ دندههای فرد بر روی محوری دیگر با کلاچ جداگانه در یک مجموعه قرار میگیرد. حرکت این چرخ دندهها به واسطه درگیر شدن آنها با چرخدندههای شافت واسط امکانپذیر میشود. همچنین اطلاعات در این زمینه در این کلیات خلاصه میشود که درگیر کردن دندهها برای حرکت و تغییر آنها در مدلهای گیربکس دستی نیاز به دخالت راننده و حرکت دسته دنده توسط او دارد، ولی در مدلهای اتوماتیک تغییر دندهها به صورت خودکار، توسط خودرو و بدون نیاز به دخالت نیرویی بیرونی انجام میشود. این دو مخروط هر یک دارای محورهای مجزایی هستند که حول آنها حرکت دورانی دارند. هر دو روغن در دمای سرد، گرانروی برابری دارند، اما روغن 10در دمای نرمال، گرانروی بیشتری دارد و ضخامت لایه این روغن، بالاتر است.


چرخ دندههای قطور بهواسطه وزن بالاتر سرعت کمتری نسبت به بقیه دارد. گشتاور تولیدی توسط موتور باید متناسب با نیاز خودرو به چرخ ها منتقل شود. به این ترتیب که چرخ دنده قطورتر به دلیل وزن بیشتر سرعت کمتری دارد و بالعکس. این مدل از برلیانس نیز همانند ازجمله ماشینهای دنده اتوماتیک ارزان است؛ با این تفاوت که یک خودروی سدان است. تندر ۹۰ اتوماتیک، یکی از ماشینهای دنده اتومات ارزان بازار است که با وجود اینکه از یک سیستم گیربکس قدیمیتر نسبت به رقبا استفاده میکند، ولی کماکان از فروش بیشتری برخوردار است و گزینه مطلوبی در بین رقبای همرده خود به حساب میآید هرچند که تندر ۹۰ هزینه نگهداری پایین دارد، اما به نسبت رقبا تقریبا هیچ امکاناتی به شما نمیدهد. فیدلیتی پرایم یک کراساوور نسبتاً بزرگ است که در حال حاضر تنها در ۲ نسخه ۵ نفره (تیپ ۱) و ۷ نفره (تیپ ۲) تولید میشود و تنها تفاوت آنها در وجود ردیف سوم صندلی است. دادههای دیوار نشان میدهد که قیمت یک دستگاه امویام اتوماتیک (نسخه اکسلنت اسپرت) در بازار ایران حدود ۵۴۵ میلیون تومان است. نسخه پانوراما همین خودرو نیز در حال حاضر حدود ۵۵۵ میلیون قیمتگذاری میشود. پشتیبان خوبی به نام مدیران خودرو دارد، بنابراین درگیر معضلات خدمات پس از فروش نخواهید بود.